Sport veilig zelf, en met anderen.

Sinds de vaststelling van besmettingen in Nederland, geeft het RIVM met regelmaat updates en adviezen. Houd deze adviezen goed in de gaten en volg deze op, ook als het niet om sport-gerelateerde activiteiten gaat. Op de website van het RIVM vind je de laatste informatie. Bekijk ook de veelgestelde vragen over corona en sport op Rijksoverheid.nl.

Omdat ik veel vragen krijg wat de maatregelen voor sporters betekenen heb ik de meest relevante hieronder overzichtelijk geplaatst. Onderaan de pagina leg ik duidelijk uit hoe ik er voor zorg dat ik veilige lessen kan verzorgen en wat ik verwacht van iedereen die aan de lessen deelneemt. Gebruik hiervoor natuurijk ook je gezonde verstand.

Hygiënemaatregelen RIVM

Iedereen moet zich tijdens de trainingen houden aan de hygiënemaatregelen van het RIVM:

  • Voor en na het sporten handen wassen;

  • In de binnenkant van de elleboog niezen en hoesten;

  • Gebruik papieren zakdoekjes om je neus te snuiten en gooi deze daarna weg.

  • Geen handen schudden;

  • 1,5 meter afstand tot elkaar houden, ook tijdens het sporten. Dit geldt niet voor kinderen tot en met 12 jaar.

Veelgestelde vragen over sporten

Gaan trainingen en sportwedstrijden door voor volwassenen?

Volwassenen mogen vanaf 11 mei hun sporttrainingen in teamverband op de club en in de openbare ruimte hervatten, er moet dan 1,5 meter afstand worden gehouden. Daarnaast moeten de hygiëneregels van het RIVM in acht worden genomen. Let op, kleedruimtes en kantines blijven gesloten. Competities mogen voor 1 september geen doorgang vinden, ook voor de buitensporten niet. 

Gaat mijn bootcamp-, kickboks- of yogacursus onder leiding van een instructeur in het park door?

Vanaf 11 mei mogen deze activiteiten weer opgestart worden. Infomeer bij uw sportaanbieder welke lessen gegeven worden en onder welke voorwaarden u kunt deelnemen. Volwassenen mogen weer in de buitenlucht trainen. Ook hierbij gelden de algemene hygiëneregels van het RIVM en dient er 1,5 meter afstand gehouden te worden.

Ik wil met vrienden of bekenden samen sporten in de buitenlucht. Op welke manier kan dat veilig?

  • Houd minimaal 1,5 meter afstand.

  • Blijf binnen wanneer je last hebt van neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn en hoesten of verhoging of koorts. 

  • Zoek geen risico’s op waardoor je bent aangewezen op medische hulp (bijvoorbeeld door een ongeval). 

  • Ga niet samen sporten als u in een risicogroep valt. 

Bij sporten zoals fitness is 1,5 meter afstand houden mogelijk. Waarom mag dit niet?

Binnen sporten is nog niet toegestaan omdat bij het sporten aerosolen vrijkomen, binnen vormen deze een risico voor de verspreiding van het virus. Daarom mag voorlopig alleen in de buitenlucht gesport worden.

Wanneer kan ik weer gewoon sporten zoals ik dat zelf wil?

Het is nog onbekend wanneer iedereen weer kan sporten op de manier waarop we gewend waren. Wel zijn georganiseerde sporttrainingen voor volwassenen vanaf 11 mei toegestaan, wedstrijden en competities niet. Daarbij gelden wel aanvullende spelregels, houdt 1,5 meter afstand. Wanneer alles weer normaal wordt, hangt af hoe het virus en de verspreiding daarvan zich ontwikkelt. 

Wordt het virus doorgegeven als ik dezelfde sporttoestellen als een rekstok of bank gebruik?

De kans dat u besmet raakt doordat u een sporttoestel en sportattributen aanraakt, is heel klein, maar niet uitgesloten. Wel neemt het aantal virusdeeltjes heel snel af buiten het lichaam. Desinfecteer sportmaterialen en was regelmatig uw handen wassen. Een oppervlak dat mogelijk besmet is, kun je eenvoudig reinigen met een gewoon schoonmaakmiddel.  

Buiten het lichaam kan het virus maar kort overleven. Hoe lang het virus op sportmiddelen overleeft, hangt af van het materiaal, de temperatuur en de luchtvochtigheid. Zo overleeft het virus in het algemeen beter op harde en gladde materialen zoals plastic, metaal en glas. En minder goed op poreuze oppervlakken zoals papier en karton.

Kan het virus doorgegeven worden via zweet?

Het virus wordt niet via zweet doorgegeven. Door hoesten en niezen komt het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus in de lucht. Daarom is het van belang om 1,5 meter afstand van elkaar te houden.

Kan ik de zwemlocatie voor natuurwater in mijn omgeving bezoeken?

Zwemlocaties in de natuur, zoals recreatieplassen en meertjes zijn sinds 1 mei geopend. U mag er gebruik van maken als u rekening houdt met de volgende spelregels:

  • Vermijd drukte.

  • Houd 1,5 meter afstand, ook in het water. Geef elkaar de ruimte.

  • Blijf thuis als u verkoudheidsklachten heeft, ook als het maar lichte klachten zijn.

  • Volg de aanwijzingen op van personeel en toezichthouders.

  • Houd er rekening mee dat de douches en toiletten bij zwemlocaties gesloten zijn.

Hoe zorg ik voor veilige lessen

Ik doe mijn best om mijn lessen zo veilig mogelijk voor iedereen aan te bieden. Dit betekent dat ik ook de richtlijnen vanuit het RIVM en de Rijksoverheid opvolg en de volgende voorwaarden creëer:

  • Iedere training zal er op ingericht zijn dat iedereen minstens 1,5 meter uit elkaar kan sporten.

  • Ik zorg dat er, tot anders aangegeven, geen attributen voor gebruik met de handen gebruikt worden.

  • Ik zorg ervoor dat ik elke training schoon en gereinigd materiaal gebruik.

  • Ik zal vervanging zoeken of de training annuleren als ikzelf corona-gerelateerde klachten heb.

Daarnaast verwacht ik het volgende van mijn klanten:

  • Was thuis grondig, minstens 20 seconden, je handen voordat je naar de training komt.

  • Kom alleen naar de training en houd 1,5 meter afstand van elkaar. Dus ook voor en na de training.

  • Kom niet langer dan 10 minuten voor aanvang van de training en vertrek direct na afloop.

  • Blijf thuis als je een van de volgende klachten hebt: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, verhoging (tot 38 C°) of koorts.

  • Blijf thuis als iemand in jouw huis koorts heeft (vanaf 38 C°) en/of benauwdheidsklachten.

  • neem je eigen bidon gevuld mee om uit te drinken.

  • Volg altijd de aanwijzingen van de instructeur op (vooral deze is érg belangrijk).

Als we met zijn allen deze regels naleven kunnen we weer veilig en

vooral met veel plezier in actie komen. Ik hoop jullie snel weer te zien!

     Heb jij het sporten ook zo gemist en wil jij

  • je sterker en krachtiger voelen?

  • minder spier- en gewrichtsklachten?

  • energieker en lekkerder in je vel zitten?

  • meer zelfvertrouwen en geloof in eigen kunnen?

© 2020 By Sander Hageman Personal Training